14ZOBRAZENÍ

Jíme, abychom žili - nežijeme, abychom jedli. Kdo by neznal toto okřídlené rčení! Ať pro vás platí první či druhá část přísloví, pojďme se podívat na to, proč vlastně jíme

Jídlo potřebujeme z následujících důvodů:

Energie pro životní funkce a pohyb
Energie pro růst a obnovování poškozených buněk a tkání
Energie potřebná k udržení tepla
Prevence před nemocemi
Rozdílné potraviny nám dodají různé živiny, které potřebujeme k zajištění těchto základních životních funkcí. 

Sacharidy
Sacharidy přijímáme buď ve formě složitých cukrů - škroby a nebo ve formě jednoduchých cukrů - sacharóza, glukóza. Škroby jsou součást obilovin, brambor, chleba, těstovin a rýže. Jednoduché cukry najdeme ve sladkostech, čokoládě, slazených limonádách. Cukry jsou nejjednodušším a nejrychlejším zdrojem energie. Znáte to - tabulka čokolády v kapse nebo tatranka na vysokohorské túře. V potravě bychom však měli upřednostňovat škroby, před jednoduchými cukry.

Bílkoviny
Zdrojem bílkovin jsou maso, ryby, mléko a luštěniny. Bílkoviny jsou důležité pro růst (děti a dospívající by měli mít zajištěn bohatý přísun bílkovin) a pro obnovu poškozených tkání (bílkoviny jsou nezbytné při rekonvalescenci).

Tuky
Maso, sladkosti a smažené potraviny jsou nejvýznamnějším zdrojem tuků. Tuky jsou zásobárnou energie a pomáhají udržet stálou tělesnou teplotu. Také jíte maso raději v zimě než v létě, kdy si k obědu vystačíte se zeleninovým salátem?

Vitamíny a minerály
Najdeme je v rozličné potravě, nejvíce však v zelenině a ovoci. Nedostatek vitamínů může vést k mnoha nemocem. Nejznámější jsou kurděje, nemoc námořníků, která je způsobena nedostatkem vitamínu C. Nedostatek železa zase vede k anemii.

Bílkoviny, tuky a sacharidy by měly být dodávány v určitém poměru, který nazýváme trojpoměr živin. Poměr bílkoviny : tuky: cukry : by měl být 15% : 30% : 55%, v procentech z celkového příjmu denní energie.